Esiet sveicināti Valsts izglītības attīstības aģentūrā!
Izglītības sistēma un vide neizbēgami un pastāvīgi mainās līdz ar attīstības procesiem sabiedrībā un tautsaimniecībā. Tas ir ne vien dabiskais paaudžu nomaiņas process, bet arī pārmaiņas, ko mūsu sadzīvē, domāšanā un vērtību sistēmā ievieš globalizācija, brīva pārvietošanās starp valstīm, pieredzes apmaiņa, sociālie tīkli un daudzas citas neizsakāmi plašās mūsdienu iespējas. Izglītības jēdziens ir ieguvis daudz plašāku būtību, tā vairs nav tikai bērnu un jauniešu prioritāte, un tā vairs nav tikai noteikta, slēgta vide, un dažkārt tā nav pat noteikta ēka vai auditorija. Mūžizglītība, tālmācība, virtuālie semināri, studijas ārvalstīs... šīs un daudzas citas iespējas arvien pārliecinošāk ienāk mūsu ikdienas leksikā.
Izglītība, ko gūstam jebkādā mācību procesā, veido mūs un mūsu valsti. Izglītība mūs integrē Eiropā, un tā mums piešķir savu, tikai mums raksturīgo identitāti. Manuprāt, tieši tādēļ izglītība ir milzu atbildība visiem tās procesā iesaistītajiem. Tādēļ izglītības sistēma – sākot no dažu stundu kursiem un beidzot ar apjomīgām profesionālām vai akadēmiskām studijām – jāveido pārdomāti, respektējot gan indivīdu vēlmes, intereses un iespējas, gan arī tautsaimniecības prasības pēc noteiktas nozares un līmeņa speciālistiem. Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) uzdevums ir palīdzēt šīs iespējas saskatīt un izmantot. Un šajā mainīgajā pasaulē ieviest mazliet vairāk stabilitātes.
VIAA darbības lauks ir plašs un daudzveidīgs: iestāde īsteno valsts politiku Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu, mūžizglītības, ārvalstu stipendiju un sadarbības programmu, Eiropas Ekonomikas zonas valstu finanšu instrumentu un grantu shēmu īstenošanā izglītības, zinātnes un pētniecības jomā, kā arī karjeras atbalsta jautājumos, piedāvājot konsultatīvu atbalstu un plašu informācijas klāstu par izglītības nozares attīstības iespējām Latvijā un Eiropā.
20 darbības gadu laikā, pilnveidojoties, paplašinoties un uzņemoties arvien jaunus izaicinājumus, VIAA mērķi kļuvuši tikai ambiciozāki. Mēs tiecamies kļūt par profesionālas, efektīvas, konsekventas, uz sadarbību un pārmaiņām orientētas valsts iestādes etalonu ar šādiem mērķiem:
- VIAA ir ekspertīzes un resursu avots efektīvai izglītības attīstības iniciatīvu plānošanai un īstenošanai;
- VIAA ir augsti profesionāla vide apjomīgu ārvalstu finanšu līdzekļu vadībai;
- VIAA vērtība ir profesionāli un uz attīstību orientēti darbinieki un vadītāji;
- VIAA klients (labuma guvējs) ir apmierināts;
- VIAA personificē atvērtas un pretimnākošas organizācijas tēlu.
- Mācību mobilitāte (Learning Mobility for Individuals);
- Stratēģiskās partnerības – sadarbība inovācijas un labas prakses veicināšanai (Cooperation for Innovation and Exchange of Good Practices));
- Atbalsts politikas reformām (Support for Policy Reform).
- „Nozaru kvalifikāciju sistēmas izveide un profesionālās izglītības pārstrukturizācija” projekta ietvaros VIAA kopā ar Latvijas Darba devēju konfederāciju, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību, Valsts izglītības satura centru un Izglītības kvalitātes valsts dienestu ir izveidojusi 12 nozaru ekspertu padomes. Ir veikta nozaru izpēte profesionālās izglītības vajadzībām un uzsākta profesiju standartu izstrāde pamatprofesijām un profesionālo kvalifikāciju pamatprasību izstrāde saistītajām profesijām un specializācijām. Izstrādājot profesionālās izglītības programmas, izmantojot moduļveida pieeju, tiks nodrošināta profesionālās izglītības satura pārstrukturizācija;
- „Atbalsts sākotnējās profesionālās izglītības programmu īstenošanas kvalitātes uzlabošanai un īstenošanai” projekta divas galvenās aktivitātes ir 1 un 1,5-gadīgu profesionālās izglītības programmu īstenošana jauniešiem pēc vidusskolas beigšanas, kā arī pamatprasmju un kompetenču apguves īstenošana sociālai atstumtībai pakļautajai sabiedrības daļai ieslodzījuma vietās. Kopā plānots, ka līdz 2015. gadam kvalifikāciju iegūs 4000 jauniešu. Līdz 2013. gada beigām dažādas profesionālās pilnveides programmas apguvuši 170 ieslodzītie. Profesionālās tālākizglītības programmu apguvē iesaistījies 171 ieslodzītais, no tiem kvalifikāciju ieguvuši 103 ieslodzītie;
- „Atbalsts izglītības pētījumiem” projekts nodrošina Latvijas dalību starptautiskos izglītības pētījumos, kas saistīti ar izglītības kvalitātes un mācību vides izvērtējumu: Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) PISA (Starptautiskā skolēnu zināšanu novērtēšanas programma); OECD TALIS (Starptautisks mācīšanas un apguves izvērtējums) un Āzijas – Eiropas sanāksmes Mūžizglītības foruma (ASEM LLL Hub) izglītības pētījumos. 2013. gadā noslēdzās OECD PISA 2012 pētījums, kas ir tapis no 2010. līdz 2013. gadam 65 pasaules valstīs iegūtajiem salīdzinošiem datiem par piecpadsmit gadus vecu skolēnu kompetencēm matemātikā, dabaszinātnēs, lasīšanā un finanšu jomā, veicot pētījumu un analīzi plašā valsts, izglītības iestādes, skolēna un viņa ģimenes faktoru kontekstā.