Nordplus
Jaunieši smaidīgi sēž uz trepēm, aizmugurē lieli balti burti

Madlienas vidusskola īstenoja savu pirmo Nordplus Junior programmas projektu “Kopīgas vērtības mūsu kultūras mantojumā un dabas daudzveidībā” (“Sharing values in our culture heritage and nature diversity”) no 2021. gada augusta līdz 2022. gada augustam. Projekta laikā tika īstenotas mācību mobilitātes gan skolēniem, gan skolotājiem ar mērķi apgūt jaunas zināšanas, uzlabot izglītības kvalitāti iesaistītajās skolās, attīstīt radošumu un veicināt novatorisku pieeju mācīšanai un mācībām. Projekts tika īstenots partnerībā ar Narva Soldino Gumnasium, Igaunija.

Kāds bija projekta mērķis?

Īstenojot šo projektu, mēs vēlējāmies paplašināt izpratni par vērtībām kultūrā un dabā vietējā un globālā līmenī, pilnveidot izpratni par Baltijas dabu, kultūru un valodu telpu, kā arī paplašināt zināšanas par vēsturi, dabu, ģeogrāfiju un apzināt daudzveidību un nacionālo identitāti saistībā ar izmaiņām globālajā pasaulē. 

Vienlaikus mēs vēlējāmies dot iespēju skolēniem pilnveidot savas zināšanas un prasmes, sadarbojoties ar vienaudžiem no citas valsts, uzzināt par citas tautas kultūru, tradīcijām un paplašināt izpratni par pasauli un sevi pasaulē.

Kādas aktivitātes tika īstenotas projekta laikā?

Lai izprastu kultūras, dabas un vēstures vērtības, skolēniem bija daudz iespēju doties pagātnē, lai atrastu savas saknes un labāk izprastu savu identitāti. Mēs apmeklējām muzejus, kultūras mantojuma vietas, nacionālos parkus. Bija ļoti svarīgi redzēt, aptaustīt, izpētīt, dalīties pieredzē un emocijās. Tā bija pirmā starptautiskā pieredze gan skolēniem, gan dažiem skolotājiem.

Projekta laika grafiks bija elastīgs – daļa no mobilitātēm tika plānotas 2021. gada oktobrī, bet daļa – 2022. gada pavasarī, lai projekta īstenošana skolēniem un skolotājiem nebūtu saspringta. Bija pietiekami daudz laika, lai izvērtētu katru projekta posmu un nepieciešamības gadījumā veiktu korekcijas.

Tomēr jāsaka, ka Covid-19 pandēmija atstāja savu ietekmi arī uz mūsu projektu – bijām spiesti veikt projekta pārtraukumu līdz pavasarim. Pandēmijas dēļ skolēnu apmaiņas aktivitātes daļēji notika virtuāli, tomēr Latvijā paredzētās aktivitātes Madlienā, Tērvetē un Rīgā īstenojām, kā plānojām.

Kāds ir spilgtākais moments, ko atceraties projekta īstenošanas laikā? Kāda aktivitāte patika visvairāk?

Visspilgtākie momenti ir saistīti ar daudzām sadarbības aktivitātēm - iepazīšanās spēles, kopīga igauņu tautas deju apguve, radošās darbnīcas Narvas cietoksnī un orientēšanās pa Narvas pilsētu, kā arī  dabas un kultūrvēstures iepazīšanu Igaunijā - milzīgais Peipusa ezers, multikulturālā Narvas vide, neparastie muzeji – Policijas muzejs Rakverē, Narvas cietoksnis. 

Arī paši skolēni atzinīgi novērtē dalību projekta aktivitātēs: “Patika mācību stundas, vārdu atmiņas spēle un dejošana. Labi izdevās komunikācija ar igauņu jauniešiem angļu valodā. Lieliska bija atpūta Noorus SPA centrā. Esmu attīstījis savas komunikācijas prasmes un cēlis savu pašapziņu. Ieguvis jaunas zināšanas par Igaunijas dabu, Narvas vēsturi. Man ļoti patika šis brauciens!”

Pastāstiet, lūdzu, cik kopā aptuveni skolēnu, skolotāju piedalījās projekta aktivitātēs? Kāda vecuma jaunieši, kādas klases?

Klašu apmaiņas aktivitātēs piedalījās 30 skolēni vecumā no 14 līdz 16 gadiem. Savukārt 16 skolotāji piedalījās gan kā klasi pavadošie pedagogi, gan arī skolotāju apmaiņā. 

Kādi bija projekta galvenie rezultāti? Kas skolas darbā ir uzlabojies projekta rezultātā?

Skolai tas bija pirmais Nordplus projekts, un tas deva pašapziņu un pārliecību, ka varam vadīt projektu arī sarežģītās situācijās. Viens no galvenajiem projekta mērķiem bija mācību priekšmetu kvalitātes uzlabošana. Projekta laikā skolēni ieguva jaunas zināšanas par Igaunijas ģeogrāfiju, vēsturi, kultūru, dabas daudzveidību, vides aizsardzību. Šīs zināšanas tika daudzveidīgi izmantotas mācību priekšmetos gan ikdienas mācību gaitā, gan arī piedaloties citos projektos. 

Ļoti nozīmīgs projekta ieguvums bija arī tas, ka skolēni, īstenojot projekta aktivitātes, iepazina kultūru daudzveidību, guva pieredzi valodu praktiskā pielietošanā, mācījās sadarboties dažādās vienaudžu grupās. Skolēni stiprināja savās personībās atbildību, empātiju, refleksiju par savu darbību projektā, mācījās analizēt savu ieguldījumu projekta īstenošanā. 

"Esmu uzlabojusi savas svešvalodas prasmes. Patika darboties komandā, iegūti jauni draugi. Esmu iemācījusies rūpēties pati par sevi, taupīt naudu,” atceras projekta dalībniece. 

Vai projekta laikā tika izstrādāti kādi materiāli un vai tie ir pieejami arī pēc projekta noslēguma?

Mācību un metodisko materiālu izstrāde netika plānota kā atsevišķi projekta rezultāti, tomēr tie tapa kā projektā īstenoto aktivitāšu rezultāts. 

Esam sagatavojuši:

  • Atskatu par Madlienas vidusskolēnu braucienu uz Igauniju;
  • Ceļvedi – Ziemeļaustrumu Igaunija kā mērķis skolēnu ekskursijām;
  • Karte un saraksts ar interesantām un nozīmīgām vietām Madlienā un novadā;
  • Virtuālus sveicienus Narvai no Madlienas;
  • Anketas ikdienas un gala novērtējumam;
  • Foto un video materiālus no visiem projekta posmiem.

Sagatavotie fotomateriāli ir labs izziņas avots, mācoties par Baltijas ģeogrāfiju, vēsturi un dabas aizsardzību. Tika izveidoti maršruti mācību ekskursijām, kas dod iespēju izzināt kaimiņvalsts Igaunijas kultūras un dabas vides vērtības. Mācību ekskursiju maršruti tika veidoti Latvijas dabas un kultūrvides izzināšanai. 

Vai un kā projekts ir palīdzējis pilnveidot Jūsu skolas darbu pēc projekta noslēguma? 

Tā bija Madlienas vidusskolas pirmā pieredze Nordplus Junior projektā, tāpēc viss projektā paredzētais un īstenotais ir ļoti laba iniciatīva tālākai darbībai Nordplus projektos un starptautiskos projektos citās platformās. Mēs kā koordinējošā organizācija ieguvām zināšanas un prasmes skolēnu apmaiņas projekta plānošanā, komunikācijā, finanšu pārvaldībā, rezultātu izvērtēšanā un tālākā izmantošanā. 

Kā ļoti svarīgs šī projekta rezultāts noteikti ir Madlienas vidusskolas tālāka darbība Nordplus projektos - tagad esam partneris Nordplus sadarbības projektā ar Lietuvas (koordinējošā skola), Igaunijas un divām Grenlandes skolām. Tas nozīmē, ka pirmā projekta pieredze bija devusi skolotājiem pieredzi un arī pārliecību par savu gatavību sadarboties plašākā mērogā.

Vai un kā dalība projektā ir palīdzējusi iesaistītajiem skolotājiem pilnveidoties profesionāli? 

Šis klašu apmaiņas projekts paredzēja arī skolotāju apmaiņu un tā bija nozīmīga ikviena iesaistītā skolotāja profesionālā pilnveidošanās un arī kultūrvēsturiskā izglītība. Tā bija arī laba platforma valodas zināšanu izvērtēšanai un praktiskai pielietošanai. Izprotot valodas nepieciešamību, daži kolēģi ir uzsākuši papildināt savas valodas zināšanas, lai elastīgāk varētu pievienoties dažādiem starptautiskiem projektiem.

Kā Jūs vērtējat projekta administrēšanu, atskaišu iesniegšanu, vai tas Jums likās/nelikās sarežģīti?

Uzskatām, ka projekta administrēšana bija ļoti sekmīga, jo bija iespēja ātri saņemt produktīvas konsultācijas. Atskaites bija labi saprotamas un neradīja būtiskas problēmas.