2024./2025. mācību gada centralizēto eksāmenu rezultātu statistikas pārskatā apkopoti dati par 51518 pamatizglītības un 62667 vispārējās vidējās izglītības centralizēto eksāmenu darbiem, sniedzot priekštatu par skolēnu snieguma tendencēm valsts, pašvaldības un skolas līmenī.
Publicētie dati sniedz informāciju par vidējo vērtējumu katrā centralizētajā eksāmenā, kārtotāju skaitu izglītības iestādē un to kārtotāju skaitu, kuri izglītības iestādē sasnieguši attiecīgo procentu intervālu. Savukārt valsts pārbaudes darbu statistikas katalogā atrodamas histogrammas, kas sniedz salīdzinošo informāciju par rezultātiem eksāmenu daļās, kā arī citu apkopotu salīdzinošo informāciju.
VIAA uzsver, ka visas vidējās vērtības tiek rēķinātas no skolēnu snieguma valsts pārbaudes darbos. Aicinām ņemt vērā, ka arī valsts un pašvaldības vidējās vērtības rēķināmas, ņemot vērā skolēnu (nevis skolu) iegūtās vidējās vērtības pārbaudes darbos, jo, aprēķinot vidējo vērtību no iepriekš iegūtas vidējās vērtības, tiek iegūti nekorekti rezultāti. Analizējot vidējos vērtējumus, noteikti jāņem vērā arī eksāmena kārtotāju skaits, jo ne visus eksāmenus ir kārtojuši visi skolēni, kas šo kursu ir apguvuši, īpaši tas attiecas uz eksāmeniem, kuri piedāvāti vismaz divos līmeņos, kā arī eksāmeniem, kuros ir neliels kārtotāju skaits (zem tūkstoša).
Centralizēto eksāmenu procentu aprēķina skaidrojums
Katrā eksāmenā un tā daļā ir noteikts maksimālo punktu skaits, savukārt kopvērtējums procentos tiek izlikts, ņemot vērā katrā daļā iegūtu punktu skaitu. Procenti eksāmena darba vērtējumos netiek matemātiski noapaļoti, tie izteikti veselos skaitļos.
Piemēram, latviešu valodas 9. klases centralizētajā eksāmenā maksimālais iegūstamais punktus skaits bija 100. Ja skolēns 1. daļā ieguvis 28 punktus, 2. daļā – 21 punktu, 3. daļā – 19 punktus, tad kopā ieguvis 68 punktus jeb 68%.
-
Uz sertifikāta attēlots vērtējums tikai procentos – 1. daļā – 56%, 2. daļā – 70%, 3. daļā – 95 %, kopvērtējumā – 68 %.
Piemēram, matemātikas augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmenā maksimālais punktu skaits bija 160. Ja skolēns 1. daļā ieguvis 45 punktus, 2. daļā – 21 punktu, 3. daļā – 25 punktus, 4. daļā – 21 punktu, tad kopā ieguvis 112 punktus jeb 70%.
-
Uz sertifikāta attēlots vērtējums tikai procentos – 1. daļā – 60%, 2. daļā – 84%, 3. daļā – 71%, 4. daļā – 84%, kopvērtējumā – 70 %.
No šīm vērtībām, kuras ieguvis katrs skolēns, tiek aprēķināts skolas vidējais un valsts vidējais vērtējums.
Valsts pārbaudes darbi norit atbilstoši valsts pamatizglītības standartā un valsts vidējās izglītības standartā noteiktajām prasībām (Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumi Nr. 747 un Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumi Nr. 416). No 2023./2024. mācību gada pamatizglītībā jākārto trīs valsts pārbaudes darbi, savukārt vidējā izglītībā ieviesti dažāda līmeņa darbi – vispārīgā, optimālā vai augstākā mācību satura apguves līmeņa centralizētie eksāmeni.
Kopējā statistika
Datnes, kurā var atrast informāciju par katras izglītības iestādes katra eksāmena kārtotāja (bez konkrētā skolēna personas datiem) sasniegumiem katrā eksāmenā un atsevišķi katrā eksāmena daļā.