No 9. līdz 13. jūnijam Ročesteras Tehnoloģiju institūtā (Rochester Institute of Technology) ASV norisinājās starptautiskā olimpiāde GENIUS Olympiad 2025, kas šogad pulcēja vairāk nekā 1260 finālistu no 60 pasaules valstīm un 30 ASV štatiem. Latviju šajā augsta līmeņa konkursā zinātnes kategorijā pārstāvēja trīs pētnieciskie darbi, un ar prieku ziņojam, ka divi no tiem saņēma žūrijas atzinības balvu (Honorable Mention) – nozīmīgu novērtējumu starptautiskā mērogā.
Latvijas komandu veidoja:
- Jānis Poots un Valters Tolks, Rīgas Valsts vācu ģimnāzija – darbs par ilgtspējīga papīra iegūšanu no zaļaļģēm bez ķīmiskās balināšanas, tādējādi mazinot negatīvo ietekmi uz vidi. Ieguva žūrijas atzinības balvu.
- Atis Dubrovskis, Siguldas Valsts ģimnāzija – par darbu, kurā izstrādāts nejaušo skaitļu ģenerators, izmantojot atmosfēriskā radio trokšņa frekvences. Rezultāti pārspēja vairākus bieži izmantotus algoritmiskos ģeneratorus. Ieguva žūrijas atzinības balvu.
- Eva Elizabete Brokāne, Daugavpils Valstspilsētas vidusskola – pētīja pelēko zirņu augšanas efektivitāti dažādos komposta sastāvos un secināja, ka notekūdeņu dūņu komposts nodrošina potenciāli augstāko ražu, salīdzinot ar komerciālajiem mikrobioloģiskajiem preparātiem.
- Miks Dzenis, komandas vadītājs.
Skolēni ieguldījuši ievērojamu darbu – sākot ar idejas izstrādi jau mācību gada sākumā, konsultācijām ar skolotājiem un ekspertiem, laboratoriju apmeklējumiem, līdz pat intensīvai gatavošanās fāzei angļu valodā. Īpaša pateicība skolēnu vecākiem, kuri atbalstījuši jaunos zinātniekus visā sagatavošanās un pētniecības procesā.
Skolēni atzīst, ka dalība šādā pasākumā ir bijusi iedvesmojoša – gan iespēja redzēt citu kontinentu, gan iepazīties ar vienaudžiem no visas pasaules, gan pārstāvēt Latviju ar savu darbu un kultūru.
Skolēni ar prieku sveica arī Lietuvas komandu, kas šogad izcīnīja sudraba medaļu – vēl viens apliecinājums tam, ka Baltijas valstīs aug spēcīgi, zinātkāri un talantīgi jaunie pētnieki.
Vasara tikai sākusies, taču 11. klases skolēni jau apsver iespēju jūlijā uzsākt jaunu pētniecisko darbu, lai laicīgi sagatavotos nākamajam zinātniskās pētniecības darbu (ZPD) ciklam un nākotnes izaicinājumiem.