Valsts izglītības attīstības aģentūrā par 2024./2025. mācību gada centralizēto eksāmenu rezultātiem kopumā saņemtas 2213 apelācijas. Apelāciju izskatīšanas rezultātā eksāmena vērtējums mainīts 795 gadījumos, nav mainīts 1418 gadījumos, papildus izsniegti 48 sertifikāti, jo sasniegts minimālais eksāmenā iegūstamais punktu skaits. Tāpat kā iepriekšējos gados rezultāts pārsvarā mainīts par vienu vai diviem procentpunktiem (506 gadījumos).
2025. gadā pamatizglītībā saņemti un novērtēti 51 599 centralizēto eksāmenu darbi, apelācijas par tiem iesniegtas 0,6% gadījumu (324). Rezultāts mainīts 123 gadījumos, pusē gadījumu – par 1-2 procentpunktiem, 9 gadījumos tika izsniegti sertifikāti, jo apelāciju rezultātā sasniegts minimālais punktu skaits, lai iegūtu sertifikātu. Salīdzinot ar 2024. gadu, iesniegts mazāk apelāciju par pamatizglītības centralizēto eksāmenu rezultātiem (2024. gadā tika iesniegtas 438 apelācijas jeb 0,8% no kopējā darbu skaita), rezultāts 2024. gadā tika mainīts 188 darbiem.
Vidējā izglītībā saņemti un novērtēti 62 707 darbi, apelācijas par tiem iesniegtas 3% gadījumu (1889). Rezultāts mainīts 672 gadījumos, 439 gadījumos par 1-2 procentpunktiem, papildus izsniegti 39 sertifikāti. Salīdzinot ar 2024. gadu, iesniegts nedaudz vairāk apelāciju par vidējās izglītības centralizētajiem eksāmeniem (2024. gadā tika iesniegtas 1619 apelācijas t.i. 2,8% no kopējā darbu skaita).
Tāpat kā 2023. un 2024. gadā pamatizglītībā visvairāk apelāciju iesniegts par matemātikas eksāmena rezultātu – 122 apelācijas (38% no kopējā apelāciju skaita pamatizglītībā), rezultāts mainīts 51 gadījumā, tostarp 33 gadījumos par 1-2 procentpunktiem, sertifikāts par nokārtotu eksāmenu matemātikā apelācijas rezultātā izsniegts 5 gadījumos. Latviešu valodā iesniegtas 87 apelācijas, rezultāts mainīts 24 gadījumos, jauni sertifikāti par apelācijas rezultātā nokārtotu eksāmenu nav izsniegti, angļu valodā iesniegtas 115 apelācijas, rezultāts mainīts 48 gadījumos, papildus izsniegti 4 sertifikāti (skat 1. tabulu).
2025. gadā vidējā izglītībā visvairāk apelācijas iesniegumu iesniegts par optimālā līmeņa matemātikas eksāmenu – 663 apelācijas (35% no kopējā apelāciju skaita vidējā izglītībā), apelācijas rezultātā matemātikas optimālā līmeņa eksāmena vērtējums mainīts 229 gadījumos, papildus izsniegti 25 sertifikāti. Par optimālā līmeņa latviešu valodas eksāmenu saņemtas 210 apelācijas, rezultāts mainīts 94 gadījumos, par angļu valodas eksāmenu iesniegtas 165 apelācijas, rezultāts mainīts 63 gadījumos, jauni sertifikāti šajos priekšmetos nav izsniegti (skat. 2. tabulu).
Pēc augstākā līmeņa centralizētajiem eksāmeniem 2025. gadā visvairāk apelāciju (257) saņemts par angļu valodas eksāmenu, rezultāts mainīts 154 gadījumos, par nokārtotu eksāmenu izsniegti 3 sertifikāti. Daudz apelāciju saņemts arī par bioloģijas augstākā līmeņa eksāmenu (163), tomēr rezultāts mainīts tikai 9 gadījumos un nav izsniegti jauni sertifikāti. Par augstākā līmeņa latviešu valodas un literatūras eksāmena rezultātiem iesniegtas 94 apelācijas, rezultāts mainīts 27 gadījumos, papildus izsniegti 2 sertifikāti.
2025. gadā tika turpināts 2024. gadā aizsāktais darbs eksāmenu darbu vērtēšanas pilnveidē. Pirms sertifikātu izsniegšanas eksāmenu darbi, kuru vērtējums par 1-2 procentpunktiem nesasniedza eksāmena nokārtošanai noteikto minimālo slieksni, tika vērtēti atkārtoti, respektīvi, tika veikta robežvērtējumu pārbaude. Tādēļ pēc apelāciju izskatīšanas sertifikāti papildus izsniegti tikai 48 gadījumos, kas ir būtiski mazāk nekā 2023. un arī 2024. gadā (2024. gadā papildus tika izsniegts 61 sertifikāts).
Jāuzsver, ka eksāmenu kopējo rezultātu veido rezultāts katrā eksāmena daļā, tādēļ rezultātu maiņa kādā no eksāmena daļām (piemēram, valodu eksāmenu mutiskajās daļās) maina arī eksāmena kopējo rezultātu. Vienlaikus izmaiņas atsevišķās eksāmenu daļās lielākoties neatstāj būtisku ietekmi uz kopvērtējumu, līdz ar to abās izglītības pakāpēs eksāmenu rezultāti pārsvarā mainīti par 1-2 procentpunktiem.
Lielākais punktu skaits eksāmenu vērtējumos apelācijas rezultātā tika mainīts gadījumos, kad skolēni atbildes bija ierakstījuši nevis atbilžu, bet uzmetumu lapā, Valsts izglītības attīstības aģentūrai nosūtīts nepilnīgs eksāmena darbs (piemēram, pievienots tikai melnraksts) vai izglītības iestāde ievadījusi nepilnīgu vai neprecīzu informāciju Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā.
1. tabula. Pamatizglītības 9. klases centralizēto eksāmenu apelācijas 2024./2025. mācību gadā
Eksāmens |
Novērtēto eksāmenu darbu skaits kopā |
Saņemti apelācijas iesniegumi (skaits) |
Eksāmenu darbu skaits, kam apelācijas rezultātā mainīts vērtējums |
Eksāmenu darbu skaits, kuru vērtējums apelācijas rezultātā sasniedzis vismaz 10% |
|
(skaits) |
% no kārtotāju skaita |
||||
Latviešu valoda |
17153 |
87 |
24 |
0,1 |
0 |
Matemātika |
17330 |
122 |
51 |
0,3 |
5 |
Angļu valoda |
17052 |
115 |
48 |
0,3 |
4 |
2. tabula. Vidējās izglītības centralizēto eksāmenu apelācijas 2024./2025. mācību gadā
Līmenis |
Eksāmens |
Novērtēto eksāmenu darbu skaits kopā |
Saņemti apelācijas iesniegumi (skaits) |
Eksāmenu darbu skaits, kam apelācijas rezultātā mainīts vērtējums |
Eksāmenu darbu skaits, kam apelācijas rezultātā mainīts vērtējums |
|
(skaits) |
% no kārtotāja skaita |
|||||
Optimālais |
Latviešu valoda |
12876 |
210 |
94 |
0,7 |
0 |
Matemātika |
14905 |
663 |
229 |
1,5 |
25 |
|
Angļu valoda |
12370 |
165 |
63 |
0,5 |
0 |
|
Augstākais |
Latviešu valoda un literatūra |
3084 |
94 |
27 |
0,9 |
2 |
Matemātika |
3306 |
85 |
40 |
1,2 |
1 |
|
Angļu valoda |
6894 |
257 |
154 |
2,2 |
3 |
|
Franču valoda |
2 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
Bioloģija |
2199 |
163 |
9 |
0,4 |
0 |
|
Fizika |
860 |
40 |
13 |
1,5 |
2 |
|
Ķīmija |
833 |
47 |
7 |
0,8 |
0 |
|
Ģeogrāfija |
299 |
12 |
1 |
0,3 |
0 |
|
Dizains un tehnoloģijas |
772 |
18 |
2 |
0,3 |
0 |
|
Programmēšana |
217 |
12 |
3 |
1,4 |
1 |
|
Kultūra un māksla |
491 |
14 |
3 |
0,6 |
0 |
|
Sociālās zinātnes |
1319 |
47 |
10 |
0,8 |
2 |
|
Vēsture |
501 |
34 |
9 |
1,8 |
1 |
|
Vispārīgais |
Matemātika |
1289 |
27 |
8 |
0,8 |
2 |