Nordplus pieaugušo izglītības apakšprogrammas projektā “Bākas izglīto un vieno” sadarbības iespējas rod Baltijas jūras bāku pārstāvji no Latvijas, Igaunijas un Norvēģijas. Projekta koordinatori no Latvijas – Talsu novada fonds un Talsu novada pašvaldības Tūrisma nodaļa – projektā cer stiprināt sadarbību un veicināt pieredzes apmaiņu starp Baltijas valstīm un Ziemeļvalstīm bāku kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanā.
No 22. līdz 26. septembrim projekta pirmajā mobilitātē Kolkā tikās sadarbības partneri no Lindesnes bākas Norvēģijā, Sirves bākas Saremā salā, Igaunijā, un Latvijas pārstāvji no Talsu novada. Mobilitātes laikā ārvalstu partneri iepazina Mērsraga, Slīteres un Kolkas bākas, Lībiešu krasta vēsturi, valodu, kultūru un tradīcijas, kā arī apmeklēja Slīteres Nacionālo parku. Dalībnieki viesojās arī Rojas Zvejniecības muzeja Kaltenes filiālē, kurā uzzināja par kuģu būvniecības un jūrskolu vēsturi Kurzemes piekrastē.
Latvijas pārstāvji atzīst, ka mobilitātē guva plašu ieskatu bāku muzeju satura veidošanā un izglītojošā darba efektivitātē. Bākas ir nozīmīgi kultūrvēsturiskie objekti, kuros ikviens – gan bērni, gan pieaugušie – var mācīties par navigācijas vēsturi un bāku nozīmi kuģu ceļu drošībā.
Vizītes laikā Norvēģijas partneri prezentēja Lindesnes bākas attīstības pieredzi, tostarp plašo infrastruktūru, ko veido interaktīvs muzejs, restorāns, naktsmītnes un citi tūrisma pakalpojumi. Savukārt Igaunijas pārstāvji dalījās pieredzē par Sirves bākas muzeja izveidi – ģimenes iniciatīvas rezultātā tas kļuvis par populāru izglītojošu un tūrisma centru, kura apmeklējums pieaudzis no 5 000 līdz 25 000 cilvēku gadā.
Projekta gaitā Talsu novada fonds kopā ar partneriem plāno uzlabot un paplašināt bāku darbinieku izglītību, kā arī izstrādāt daudzpusīgus izglītojošus materiālus dažādām auditorijām – ceļotājiem, skolēniem, ģimenēm un studentiem, veicinot izpratni par nozīmīgajām saiknēm starp Baltijas valstīm un Ziemeļvalstīm.
Nākamās projekta mobilitātes paredzētas 2026. gada pavasarī Igaunijā un Norvēģijā, turpinot iepazīt bāku muzeju darbu, izglītojošās programmas un infrastruktūras attīstības iespējas.