Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) ir izstrādājusi Metodiskos ieteikumus mākslīgā intelekta izmantošanai izglītībā.
Metodiskie ieteikumi piedāvā praktisku un vispusīgu atbalstu vispārējās un profesionālās izglītības pedagogiem mākslīgā intelekta (MI) jēgpilnai izmantošanai mācību procesā. Tajos aprakstīti astoņi galvenie virzieni MI integrēšanai izglītībā, tostarp prasmīga MI rīku lietošana, mācību procesa plānošana, satura veidošana, vērtēšana, profesionālā pilnveide un skolēnu mācīšana par MI. Ieteikumos uzsvērta ētiska un droša MI izmantošana, kā arī akadēmiskā godīguma veicināšana. Dokumentā ietverti 28 praktiski piemēri, vaicājumi un rezultāti, kas ilustrē MI izmantojumu dažādos mācību priekšmetos un izglītības posmos. Šis materiāls ir kā ceļvedis pedagogiem, lai izmantotu MI mērķtiecīgi, droši un atbildīgi, attīstot skolēnu digitālās, kritiskās domāšanas un pašvadītas mācīšanās prasmes, veidojot mūsdienīgu mācīšanās vidi.
2025. gada pavasarī tika veiktas izglītojamo un pedagogu aptauja par mākslīgā intelekta (MI) izmantošanu mācību procesā. Aptaujās piedalījās 1796 izglītojamie no dažādiem izglītības posmiem (4.–12. klase, tehnikumi), kā arī 845 dažādu izglītības posmu un mācību priekšmetu pedagogi.
Aptaujas mērķis bija noskaidrot izglītojamo un pedagogu pieredzi, paradumus, attieksmi un prasmes, kas saistītas ar MI lietošanu mācību procesā.
Vairāk par aptaujas rezultātiem: Mākslīgā intelekta izmantošanas iespējas dabaszinātņu mācību jomas skolotājiem
UNESCO Latvijas Nacionālā komisija jaunveidotā brīvpieejas tiešsaistes kursā aicina skolotājus apgūt izglītības procesā noderīgas mākslīgā intelekta (MI) kompetences. Ievadkurss ir veidots kā ceļvedis pedagogiem neatkarīgi no viņu priekšzināšanām tehnoloģiju jomā, iepazīstinot ar UNESCO definētajām kompetencēm, kas saistītas ar straujo MI ienākšanu mācību procesā un sabiedrībā kopumā. UNESCO tiešsaistes kurss pieejams: Mākslīgais intelekts izglītībā | UNESCO Latvijas Nacionālā komisija
VIAA sadarbībā ar Latvijas Drošāka interneta centru izstrādājis Vadlīnijas mākslīgā intelekta izmantošanai pamatizglītībā un vispārējā vidējā izglītībā, lai sekmētu kritiskās domāšanas un mākslīgā intelekta (MI) pratības pilnveidi visiem izglītības procesā iesaistītajiem, sekmētu MI rīku jēgpilnu izmantošanu izglītībā un palīdzētu novērst ētiskas, juridiskas un akadēmiskā godīguma problēmas. Mākslīgā intelekta vadlīnijas.
Aicinām noskatīties tiešsaistes seminārus par MI, kuros plašāk skaidroti praktiski ieteikumi MI izmantošanā mācību priekšmetos. Semināros skolotāji iepazīsies ar dažādiem MI rīkiem, uzzinās, kā efektīvi izmantot MI stundu plānošanā un mācību materiālu sagatavošanā un dzirdēs pieredzes stāstus no citiem skolotājiem, kuri jau ikdienā izmanto MI savā darbā. Semināru ieraksti pieejami VIAA mājaslapā.
Metodiskie ieteikumi pieejami VIAA tīmekļvietnē sadaļā Pedagogu atbalsts apakšsadaļā Metodiskie atbalsta materiāli, kā arī mācīšanās platformā skolo.lv skolotāju digitālajās istabās.
Materiālu sagatavojis VIAA ESF+ projekta “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros.
