Dana Narvaiša preses konferencē 2025 augusts VIAA SIIC

15. augustā Latvijas Universitātes Akadēmiskajā centrā notika konference “Izaicinājumi izglītībā – kur esam un uz kurieni ejam?”, ko organizēja Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) sadarbībā ar LU Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Starpnozaru izglītības inovāciju centru (SIIC). Pasākumā pulcējās politikas veidotāji, pētnieki un izglītības praktiķi no visas Latvijas, lai atklāti izvērtētu aktuālos izaicinājumus un pārrunātu risinājumus skolotāju atbalstam mūsdienu digitālajā un mākslīgā intelekta laikmetā.

Konferenci atklāja Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretārs Jānis Paiders, LU zinātņu prorektors Guntars Kitenbergs un Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāja Agita Zariņa-Stūre.

LU SIIC pārstāvji uzsvēra:
„Konference veiksmīgi apvienoja politikas veidotājus, praktiķus un pētniekus. Īpaši vērtīgi bija pieredzes stāsti no skolām, kurām izdodas ieviest jaunas pieejas – tie parāda, kā teoriju pārvērst praksē, un iedrošina citas skolas un pašvaldības darboties līdzīgi. Praktiskie piemēri ļauj labāk izprast, kas strādā un kas ne, un tie var kalpot kā iedvesma citiem. Sadarbojoties iespējams panākt lielāku ietekmi, lai teorija pārtaptu reālos uzlabojumos klasē.”

VIAA Pedagogu profesionālā atbalsta departamenta direktore Dana Narvaiša uzsvēra, ka šobrīd mums ir unikāla iespēja izveidot un attīstīt vienotu metodisko atbalstu, kas atbilst tieši Latvijas vajadzībām. Lai šis atbalsts būtu ilgtspējīgs, viņa aicināja neignorēt realitāti, bet godīgi un atklāti apzināt esošos izaicinājumus, ierobežojumus un iespējas. Direktore izteica pateicību ikvienam, kurš nebaidās runāt par problēmām, jo tikai tā iespējams rast risinājumus pēc būtības.

Viņa aicināja iedzīvināt attieksmi “gribu saprast” – atcerēties, ka katram ir sava taisnība, jo mūsu pieredze un apstākļi mēdz atšķirties. Strīdi un sava viedokļa pierādīšana ved strupceļā, savukārt vēlme izprast otru paver iespējas atrast kopīgo. Noslēgumā viņa norādīja, ka visefektīvākos risinājumus var rast, iedvesmojoties no labākajām skolu un klašu praksēm, kas ir pielietojamas arī citās jomās.

Konferencē prezentētās pētījuma atziņas parādīja, ka skolu vadības pieejas un digitālo tehnoloģiju izmantošana attīstās nevienmērīgi. Tāpēc būtiski vienlaikus stiprināt arī skolēnu sociālās, motorās un spriešanas prasmes. Balstoties uz šiem secinājumiem, VIAA izstrādā risinājumus, kas ietver skaidru izglītības mērķu komunikāciju, personalizētu atbalstu skolām, sistemātisku pedagogu profesionālo pilnveidi, datu pratības stiprināšanu un praktiskus ieviešanas rīkus, kas palīdzēs pārvērst pētījuma rezultātus konkrētās darbībās.

Projekts “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” paredz izstrādāt un ieviest vienotu, pētījumos balstītu atbalsta sistēmu skolotājiem, kas palīdzētu stiprināt mācīšanas kvalitāti un skolēnu sasniegumus visā Latvijā. Piecu gadu laikā plānots izveidot konsultantu tīklu, pilnveidot metodisko darbu skolās un pašvaldībās, kā arī nodrošināt mērķtiecīgu skolotāju profesionālo pilnveidi, balstoties uz datiem un labās prakses piemēriem. Konference ir viens no soļiem, lai apkopotu jaunākos pētījumu rezultātus un diskutētu par risinājumiem izglītības sistēmas attīstībai digitālajā laikmetā.

Konferenci organizēja VIAA ESF+ projekta “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros sadarbībā ar LU Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Starpnozaru izglītības inovāciju centru.

Foto no konferences pieejami VIAA Flickr kontā.

Saistītas tēmas

ESF+projekts 4.2.2.3. Pedagogiem