Latvijas komandas dalībnieki astronomijas olimpiādē 2025 Mumbajā

No 11. līdz 21. augustam Indijas pilsētā Mumbajā norisinājās Starptautiskā astronomijas un astrofizikas olimpiāde (IOAA 2025), kurā piedalījās 288 skolēni no 63 valstīm. Latvijas komanda olimpiādē startēja jau piekto reizi un šogad sasniedza vēsturiski labākos rezultātus – izcīnītas 2 sudraba un 2 bronzas medaļas, kas pirmoreiz ierindo Latviju augstāk par pārējām Baltijas valstīm.

  • Sudraba medaļas:
    • Marianna Kogane, Anniņmuižas vidusskola, 12. klase
    • Maksims Hodosevičs, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, 12. klase
  • Bronzas medaļas:
    • Aleksandrs Jesiļevskis, RTU Inženierzinātņu vidusskola, 10. klase
    • Kārlis Ģirts Karnītis, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, 12. klase
  • Dalība:
    • Tailers Endrū Natorča, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, 11. klase

Olimpiādes laikā dalībnieki risināja daudzveidīgus uzdevumus sešās kārtās:

  • Teorija (12 uzdevumi) – par astronomisko notikumu datumiem, neitronzvaigžņu dubultsistēmām, kvazāru strūklām, zvaigžņu evolūciju, melno caurumu ēnām, starpzvaigžņu gaismas absorbciju un citiem tematiem. Šī kārta bija īpaši sarežģīta un iekļāva augstākās matemātikas elementus.
  • Datu analīze – par citplanētu atklāšanas metodēm un Saules vainaga masu izvirdumiem.
  • Novērojumi ar teleskopiem – skolēni pētīja gaismas liekto kustību gravitācijas laukā un difūzus dziļas debess objektus.
  • Grupu novērojumi ar radioteleskopiem – noteica Piena Ceļa rotācijas ātrumu.
  • Debess karšu uzdevumi – zvaigžņu un Mesjē objektu atrašana, zvaigznāju identificēšana un Oriona zīmējums noteiktā laikā.
  • Planetārija kārta – skolēniem bija jāanalizē tālo asteroīdu kustība un planētu pavadoņu sistēmas.

Latvijas skolēni atzina, ka dalība IOAA2025 viņiem devusi iespēju pārbaudīt sevi pasaules mērogā, risinot sarežģītus uzdevumus un veicot astronomiskus novērojumus. Tā ļāvusi gūt starptautisku pieredzi un iedvesmu no citu valstu talantīgajiem jauniešiem, kā arī pilnveidot zināšanas astronomijā, fizikā un matemātikā, vienlaikus apzinoties, kā efektīvāk sagatavoties nākotnes sacensībām. Ne mazāk nozīmīga bijusi arī iespēja iepazīt Indijas kultūru un olimpiādes norises vidi. Dalībnieki īpaši izcēla teorijas kārtu kā visdaudzveidīgāko un izaicinošāko, kā arī novērojumus ar teleskopiem, kas deva unikālu praktisku pieredzi.

Lidzfinanse_ES_NAP_2027

Saistītas tēmas

ESF+projekts 4.2.2.3. Mācību priekšmetu olimpiādes Pasākumi skolēnu izcilībai