Noslēgušās mācības vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu vadītājiem

8. decembrī noslēdzās mācības otrajai izglītības iestāžu vadītāju grupai. Lai stiprinātu profesionālās prasmes un sniegtu praktiskus rīkus ikdienas darba vadīšanai, ESF+ projekta “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros īstenots mācību kurss “Vizuālā plānošana, deleģēšana, kontrole”, ko vadīja lektors Kārlis Apkalns, piedāvājot dalībniekiem gan jaunas metodes, gan svaigu skatījumu uz vadības procesiem.

Programmas mērķis - pilnveidot vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu vadītāju izpratni par vadītāja lomu izglītības iestādes darba organizācijas plānošanā, realizēšanā un pārraudzībā, nodrošinot kvalitatīvu, efektīvu un uz pārmaiņām vērstu izglītības procesu.

Mācības norisinājās 16 akadēmisko stundu apjomā divām grupām, tiešsaistē platformā Zoom. Kursu sekmīgi pabeidza 39 izglītības iestāžu vadītāji. 

Programma tika veidota kā vienots, loģisks cikls, kurā teorija mijās ar praktiskiem piemēriem. Nodarbības bija aktīvas, balstītas uz diskusijām, praktiskiem uzdevumiem, refleksiju un piemēriem no vadītāju ikdienas.  Katra nodarbība noslēdzās ar praktisku mājas darbu, kas stiprināja apgūto prasmju pielietojumu. Mācību saturs tika organizēts četros savstarpēji papildinošos tematiskajos blokos:

  1. Attīstības plānošana, deleģēšana un kontrole
  2. Dalībnieki apguva metodes vizuālās plānošanas izmantošanai, efektīvu deleģēšanas principu pielietojumu, kā arī kontroles rīkus vadības procesā.

  3. Komunikācija izglītības iestādē
  4. Iepazītas vadītāja komunikācijas lomas, skaidras informācijas nodošanas principi un komunikācijas ietekme uz komandas darba kvalitāti.

  5. Sadarbība izglītības iestādē
  6. Analizēti sadarbības modeļi un sadarbības kultūras veidošana, īpaši akcentējot uzticēšanos un komandas motivāciju.

  7. Noturība un rīcība krīzes situācijās

Izskatīti lēmumu pieņemšanas principi sarežģītās situācijās, stresa noturība un adaptācija pārmaiņām.

Balstoties uz dalībnieku novērtējuma anketām, mācību kvalitāte vērtēta ļoti augstu. Dalībnieki īpaši novērtēja to, ka viss apgūtais ir praktiski izmantojams nākamajā dienā, kā arī dažādos rīkus – MIRO, domu kartes, kontekstkartes, Kanban pieeju un SMART mērķus. No dalībnieku atbildēm kopsavilkumā visbiežāk izceltas trīs atziņas. Cilvēks domā vizuāli – vizuālā plānošana palīdz sakārtot domas un ietaupīt laiku. Deleģēšana ir vadītāja panākumu atslēga – jo skaidrāks uzdevums, jo labāks rezultāts. Kvalitatīva plānošana nosaka iznākumu - viss sākas ar sagatavošanos.

Jura Neikena Dikļu pamatskolas direktors Guntis Jansons stāsta: “Man patika. Vienkārši, saprotami un profesionāli novadīts. Ir jau gatavs plāns, kā apgūto izmantot praksē. Ja šādi kursi tiktu organizēti arī turpmāk, es labprāt pieteiktos.”

Raunas vidusskolas direktors Edgars Plētiens uzsver: “Mācībās apguvām vizuālo plānošanu un patiesībā arī to, kā domāt par plānošanu. Bija vērtīgi gan pārbaudīt esošos priekšstatus, gan iegūt jaunus rīkus. It kā vienkāršas lietas, bet kopā tās veido kaut ko ģeniāli vienkāršu. Regulāra mācīšanās ir ļoti svarīga gan jaunajiem, gan pieredzējušajiem vadītājiem. Man personīgi mācības bija vērtīgas, un turpmāk nozīmīgākos procesus plānošu tikai vizuāli - tas ir saprotami gan man pašam, gan vieglāk uztverams kolēģiem.”

Mācības sasniedza izvirzītos mērķus - stiprināt izglītības iestāžu vadītāju spēju plānot, vadīt un sadarboties, izmantojot praktiskus, viegli pielietojamus rīkus. Dalībnieku atsauksmes apliecina, ka mācībām ir ne tikai teorētiska, bet arī ļoti taustāma nozīme viņu ikdienas darbā.

Programma īstenota ESF+ projekta “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros.

Lidzfinanse_ES_NAP_2027

Saistītas tēmas

ESF+projekts 4.2.2.3. Pedagogu atbalsts Profesionālā izglītība Vispārējā izglītība