Oktobra pēdējā nedēļā notika Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) organizēti tiešsaistes semināri pašvaldību metodiķiem, izglītības iestāžu vadītājiem un vietniekiem, kā arī pirmsskolas metodiķiem par tekstpratības sistēmas veidošanu izglītības iestādē.
Semināru mērķis bija sniegt atbalstu skolu vadības komandām, strukturējot atbildības, izvirzot prioritātes un indikatorus, kas apliecina uzdevumu izpildi. Tiešsaistes semināros piedalījās ap 300 dalībnieku no visas Latvijas.
Liepājas Raiņa vidusskolas direktora vietniece izglītības jautājumos Laura Katkeviča rosināja dalībniekus domāt par trim valodu veidiem – valodu mācībām, procesu valodu un domāšanas valodu. Šāda pieeja palīdz skolēniem jēgpilni apgūt mācību saturu, secināt, argumentēti pamatot savu viedokli un strukturēt mācīšanās procesu. Tas veicina arī prasmi organizēt savu darbību ikdienā un attīsta domāšanas dziļumu, kas veido jaunā cilvēka attieksmi, vērtības un spēju būt elastīgam mainīgos dzīves apstākļos.
Semināros tika aplūkots arī digitālās tekstpratības jēgpilnums un instrumenti tās veicināšanai, lai valoda kļūtu par izpratnes un domāšanas rīku. Diskusijās tika izmantoti starptautiskos pētījumos balstīti dati un dalībnieku pieredze, strādājot skolās.
Noslēgumā dalībnieki saņēma ieteikumus, kā, sadarbojoties visām iesaistītajām mērķgrupām, izglītības iestādēs veidot tekstpratības sistēmu, kas veicina daudzslāņainas tekstu analīzes un interpretācijas prasmes.
VIAA turpina sniegt metodisko atbalstu izglītības iestādēm, lai stiprinātu tekstpratības kultūru un mācīšanās kvalitāti skolās. Valsts metodiķi šobrīd aktīvi gatavojas, lai pašvaldību metodiķiem un skolotājiem sniegtu sistēmisku atbalstu skolēnu tekstpratības attīstīšanā. Pētījumi rāda, ka īpaši nozīmīga ir uzskatu maiņa no valodu skolotāja kā galvenā tekspratības veicinātāja uz visu priekšmetu skolotājiem kā tekspratības skolotājiem.
Semināri norisinājās īstenotā ESF+ projekta “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros.