Privātā pamatskola DOMDARIS sadarbībā ar pirmsskolas iestādēm Lietuvā (Katino Dienelės) un Igaunijā (Pangapealse) īstenoja Nordplus Jauniešu izglītības apakšprogrammas projektu “Pirmsskolas vērtību apmaiņa” (“Preschool Values Exchange”). Projektā īstenoja trīs starptautiskas mobilitātes un pieredzes apmaiņas vizītes, kuru mērķis bija pirmsskolas izglītības procesa uzlabošana, daloties praksēs, kas palīdz stiprināt uz vērtībām balstītu mācību vidi.
Latvijas, Lietuvas un Igaunijas pirmsskolas pedagogi pēc projekta īstenošanas atzīst, ka būtiski pilnveidojuši komunikācijas prasmes, mācību metodes, starpkultūru izpratni un reflektīvo praksi. Projekts veicināja būtiskas pārmaiņas pirmsskolas izglītības iestādēs – ieviestas emociju kartes, nomierinošas telpas, ekoskolu principi, atbildības dalīšanas rutīnas, kā arī apgūti jauni veidi, kas uzlabo bērnu iesaisti mācību procesos. Pirmsskolēni aktīvi piedalījās aktivitātēs, kas tika organizētas partnervalstīs.
Sadarbība starp partneriem stiprināja organizatoriskās spējas, palīdzēja pilnveidot kvalitātes attīstības stratēģijas un izveidoja ciešu sadarbības tīklu turpmāko projektu īstenošanai.
Projekta aktivitātes
2024. gada 5.-7. novembrī pieredzes apmaiņā uz Lietuvas pirmsskolas iestādi devās 3 skolotāji no Latvijas un 4 skolotāji no Igaunijas. Skolotāji apguva bilingvālās izglītības pieejas un emocionālās audzināšanas metodes. Praktiski tika vērota “Kimochi” emociju programma, bērnu līdzdalība rīta rituālos un vecāku iesaiste ikdienas darbā. Pedagogi iedvesmojās arī telpu iekārtojumā – īpaši tika novērtēta ideja par mācību punktu izveidi (rakstīšanas, matemātikas, spēļu) un emocionālās atelpas vietām.
2025. gada 25.-27. martā Latvijā viesojās 3 skolotāji no Lietuvas un 4 skolotāji no Igaunijas. Viesi iepazinās ar DOMDARIS pieeju vērtību integrēšanai ikdienā – gan mācību procesā, gan savstarpējās attiecībās. Skolotāji vēroja nodarbības dažādās vecuma grupās, piedalījās radošās darbnīcās, tostarp matemātikas meistarklasēs un dizaina darbnīcā, kur bērnu zīmējumi pārtop reālos produktos. Pedagogi atzinīgi novērtēja DOMDARIS stipro kopienas izjūtu un strukturēto dienas kārtību.
2025. gada 10.-12. jūnijā noslēdzošajā projekta vizītē, projekta partneri viesojās Igaunijā – Pangapealse un Vääna-Jõesuu pirmsskolas izglītības iestādēs. Vizītē piedalījās 3 skolotāji no Latvijas un 3 skolotāji no Lietuvas. Viesi piedalījās radošās āra mācību aktivitātēs – pārgājienos mežā un pie jūras, darbojās brīvā dabā un vēroja bērnu vadītus projektus. Skolotāji apmeklēja darbnīcas par kustību integrēšanu mācību procesā (“Schools in Motion”) un ilgtspējīgas izglītības ieviešanu. Projekta partneri augstu novērtēja mācību vidi un bērnu līdzdalības kultūru.
Projekta rezultāti un ietekme
Projekta rezultāti var kalpot par iedvesmu citām pirmsskolas izglītības iestādēm Baltijas un Ziemeļvalstu reģionā, kā arī starptautiskā mērogā. Metodes, kas tika apgūtas un pilnveidotas projekta gaitā – vērtību integrēšana rīta pulciņos, ekoskolu principu ieviešana – ir pielāgojamas jebkurai izglītības iestādei, kas vēlas stiprināt uz vērtībām balstītu, ilgtspējīgu un bērnu iesaisti veicinošu izglītības vidi.
Veiksmīgi īstenotais Nordplus projekts apliecina, cik būtiska ir starptautiskā sadarbība skolotāju profesionālās izaugsmes veicināšanā, jo projektā iesaistītie pedagogi atgriezās savās izglītības iestādēs ar jaunu iedvesmu, praktiskām metodēm un pārliecību par sava darba nozīmīgumu, veicinot kvalitatīvu izglītības vidi arī nākotnē.