Jaunumi Eurydice Aktualitātes
Publicēts ziņojums par uzņēmējdarbības izglītību Eiropas skolās

Kāpēc uzņēmējdarbības izglītība ir svarīga? Vai Eiropas valstis ir iekļāvušas to savās izglītības programmās? Kādas stratēģijas uzņēmējdarbības izglītības veicināšanā ir īstenotas līdz šim un kā tiek sagatavoti skolotāji? Atbildes uz šiem jautājumiem ir atrodamas jaunajā Eurydice ziņojumā par uzņēmējdarbības izglītību Eiropas skolās.

Uzņēmējdarbības prasmes jauniešiem ir nepieciešamas – to apguve ne tikai samazina jauniešu skaitu, kuriem nav darba, bet arī pilnveido viņu pašapziņu, nodrošina ar prasmēm, zināšanām un attieksmēm, kuras vajadzīgas, lai veidotu Eiropā uzņēmējdarbības kultūru. Ziņojums konstatē, ka lielākā daļa Eiropas valstu tikai tagad sāk veicināt uzņēmējdarbības izglītību savās skolās.

Šajā ziņojumā uzņēmējdarbības izglītība nozīmē to, ka vispārizglītojošo un profesionālo izglītības iestāžu audzēkņi attīsta prasmes un sapratni, kā radošas idejas pārvērst uzņēmējdarbības aktivitātēs. Tā ir viena no galvenajām kompetencēm, kas attīstāma visiem skolēniem, jo sekmē vispusīgu personības attīstību, aktīvu pilsonisko nostāju, sociālo iekļaušanos un nodarbinātības iespējas.


Uzņēmējdarbības izglītība skolu programmās

Ziņojums atklāj, ka izglītības satura norādes par uzņēmējdarbības izglītības mācību rezultātiem - attieksmēm (pašapziņa un iniciatīva), prasmēm (radošums, plānošana, finanšpratība, resursu vadība, risku pārvaldīšana, komandas darbs) un zināšanām (iespēju izvērtēšana, uzņēmēju loma sabiedrībā, uzņēmējdarbības karjeras iespējas) - dažādās valstīs ir atšķirīgas. Tāpat atšķiras valstu izpratne un definīcijas par uzņēmējdarbības izglītību, arī mācību rezultātu kopums, ko skolēniem jāsasniedz, mācoties skolā, dažādās valstīs ir atšķirīgs. Daudzām valstīm vērojams vienotas pieejas trūkums, definējot sasniedzamos mācību rezultātus dažādās izglītības pakāpēs.

Eiropas valstīs ir daudzveidīgas pieejas uzņēmējdarbības izglītības mācīšanā - tā tiek mācīta gan starppriekšmetu ceļā, gan integrēta obligātajos, vai izvēles mācību priekšmetos. Latvijas pamatskolās uzņēmējdarbības prasmes un zināšanas tiek mācītas starppriekšmetu ceļā, kā arī iekļaujot obligātajos priekšmetos, piemēram, sociālajās zinībās, mājturībā un tehnoloģijās. Atsevišķas skolas piedāvā uzņēmējdarbības izglītību apgūt fakultatīvajās (izvēles) nodarbībās. Vidējās izglītības posmā skolas var piedāvāt izvēles priekšmetus, piemēram, komerczinības.

Divpadsmit valstīs, to skaitā arī Latvijā, skolotāji saņem metodoloģisku palīdzību vai vadlīnijas, kā īstenot aktīvu, eksperimentālu mācīšanos, projektus un ārpusstundu aktivitātes uzņēmējdarbības prasmju, zināšanu un attieksmju apguvē skolēniem.


Praktiskas uzņēmējdarbības pieredze skolās

Ziņojumā uzsvērta praktiskas uzņēmējdarbības pieredzes ieguve, mācoties skolā. Visbiežāk skolā šāda pieredze iegūstama, veidojot mazos skolēnu vai jauniešu uzņēmumus un piedaloties tādu projektu darbā, kuros ideju ģenerēšanas process noslēdzas ar taustāmu galarezultātu. Ziņojumā pozitīvi novērtēta ārējo partneru, piemēram, Junior Achievement organizācijas, iesaiste, nodrošinot praktisku uzņēmējdarbības pieredzi skolēniem. Interesanti, ka tādas skolas, kas sadarbojas ar Junior Achievement un kurās praktiska uzņēmējdarbības pieredzes apguve ir daļa no mācību programmas, ir tikai piecās izglītības sistēmās Eiropā – Latvijā, Igaunijā, Beļģijas flāmu kopienā, Bulgārijā un Grieķijā. Latvijā ir apmēram 140 skolas, kurās skolēniem, sadarbībā ar Junior Achievement Latvia, nodrošina praktiskas uzņēmējdarbības pieredzi.

Ziņojumā ir iekļauti arī Eirobarometra 2012. gada aptaujas dati par uzņēmējdarbību Eiropā, kas rāda, ka visvairāk respondentu (15 gadus veci un vecāki), kas piedalījušies uzņēmējdarbības kursā vai nodarbībās skolā ir Somijā (39%), Nīderlandē (36%), Slovēnijā (36%), Latvijā (33%), Zviedrijā (33%), Luksemburgā (32%), Austrijā (31%) un Polijā (30%). Vismazāk uzņēmējdarbības nodarbībās skolā ir piedalījušies Maltas un Lielbritānijas pārstāvji (15% respondentu), kā arī respondenti Itālijā (16%) un Grieķijā (17%).

Arī 2014. gadā veiktā ekspertu aptauja ierindo Latviju, kopā ar Dāniju, Igauniju, Nīderlandi, Zviedriju un Šveici, starp Eiropas valstīm, kurās darīts visvairāk, lai dotu iespēju skolēniem gūt mācību uzņēmumu dibināšanas pieredzi. 


Uzņēmējdarbības izglītība skolotāju izglītības programmās un profesionālajā pilnveidē

Latvija un Igaunija ir vienīgās valstis Eiropā, kurās ir oficiāli noteikta topošo sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas skolotāju izglītošana uzņēmējdarbības jautājumos. Dānijā to apgūst tikai skolotāji, kas strādās sākumskolā vai pamatskolā, bet Austrijā, Slovākijā, Melnkalnē un Turcijā - tikai atsevišķu priekšmetu skolotāji.

Vairāk nekā puse no izglītības sistēmām Eiropā, to skaitā Latvijas izglītības sistēma, visiem pedagogiem piedāvā profesionālās pilnveides pasākumus uzņēmējdarbības izglītībā. Turklāt paredzams, ka līdz 2017. gadam 50% Latvijas skolotāju, bet, līdz 2020. gadam 80% Latvijas skolotāju būs piedalījušies profesionālās pilnveides aktivitātēs uzņēmējdarbības izglītībā, finanšpratībā, vadībā, informācijas un komunikāciju tehnoloģijās un svešvalodās.

Ziņojumā ietvertā informācija attiecas uz 2014./2015. mācību gadu 33 valstīs, kuras piedalās Eurydice tīkla darbā. Papildus plašajai salīdzinošajai daļai ziņojumā ietverti atsevišķi apraksti par situāciju uzņēmējdarbības izglītības jomā katrā no valstīm.


Ziņojums “Uzņēmējdarbības izglītība Eiropas skolās” angļu valodā pieejams šeit.